Tue mich gerade schwer damit, mir welche zu kaufen.
Ich bin da unsicher worauf es ankommt.
Wenn ich bei kfzteile24.de meine Fahrzeugdaten eingebe, kann ich dann den angezeigten Artikeln vertrauen?
Oder hat jemand eine Empfehlung für mich?
Bj. 2011
2.2 D 4x4
190PS
Dankeschön
Kühlflüssigkeit
Re: Kühlflüssigkeit
Bitte bei Kühlflüssigkeiten exakt nach Betriebsanleitung gehen.
Es gibt nämlich weltweit nur von 2 Firmen Kühlflüssigkeitsnormen: Von BASF (Glysantin) und von VW
Sobald ein Fahrzeughersteller KEINE dieser 2 Normen verwendet, kann nur Kühlflüssigkeit nach Betriebsanleitung verwendet werden.
Einige Kühlflüssigkeiten können nicht miteinander gemischt werden, verklumpen und verstopfen dadurch kleine Kühlkanäle oder schäumen auf; Es kann zum Motorschaden kommen.
Bei meinem 2014-er 2,2D 4x4 190 PS wäre es als Beispiel laut Betriebsanleitung das >Texaco XLC<
Siehe https://cglapps.chevron.com/sdspds/PDSD ... Format=PDF
Vergleich BASF-VW:
GLYSANTIN G48 --> VW G11
GLYSANTIN G30 --> VW G12+
GLYSANTIN G40 --> VW G12++
GLYSANTIN GG40 --> VW G13
GLYSANTIN G65 --> VW G12evo
Für "Notfälle" falls keine originale Kühlflüssigkeit verfügbar:
https://www.glysantin.de/produktfinder
(Für Land Rover ab Baujahr 1998 = Glysantin G30
NUR Empfehlung - KEINE offizielle Zulassung)
Es gibt nämlich weltweit nur von 2 Firmen Kühlflüssigkeitsnormen: Von BASF (Glysantin) und von VW
Sobald ein Fahrzeughersteller KEINE dieser 2 Normen verwendet, kann nur Kühlflüssigkeit nach Betriebsanleitung verwendet werden.
Einige Kühlflüssigkeiten können nicht miteinander gemischt werden, verklumpen und verstopfen dadurch kleine Kühlkanäle oder schäumen auf; Es kann zum Motorschaden kommen.
Bei meinem 2014-er 2,2D 4x4 190 PS wäre es als Beispiel laut Betriebsanleitung das >Texaco XLC<
Siehe https://cglapps.chevron.com/sdspds/PDSD ... Format=PDF
Vergleich BASF-VW:
GLYSANTIN G48 --> VW G11
GLYSANTIN G30 --> VW G12+
GLYSANTIN G40 --> VW G12++
GLYSANTIN GG40 --> VW G13
GLYSANTIN G65 --> VW G12evo
Für "Notfälle" falls keine originale Kühlflüssigkeit verfügbar:
https://www.glysantin.de/produktfinder
(Für Land Rover ab Baujahr 1998 = Glysantin G30
NUR Empfehlung - KEINE offizielle Zulassung)
Re: Kühlflüssigkeit
Danke dir. Im Zweifel nehme ich halt ein anderes.
Bei mir in der Anleitung steht auch Texaco XLC.
Habe diese nur nicht gefunden.
Eigentlich müssten doch mehrere dieses Problem haben.
Habe nicht ein Artikel mit dem Namen: Texaco XLC gefunden
Bei mir in der Anleitung steht auch Texaco XLC.
Habe diese nur nicht gefunden.
Eigentlich müssten doch mehrere dieses Problem haben.
Habe nicht ein Artikel mit dem Namen: Texaco XLC gefunden
Re: Kühlflüssigkeit
Im Zweifel Glysantin G30 entweder als Konzentrat im Verhältnis 50% Konzentrat zu 50% normalem Leitungswasser oder als Fertigmischung verwenden.
Suchbegriff für die originale Kühlflüssigkeit: "Delo XLC"
Re: Kühlflüssigkeit
Vielen Dank
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Re: Kühlflüssigkeit
Hier: https://www.texacolubricants.com/en_uk/ ... olant.html
Hier könntest du es kaufen
https://oelluxx24.de/sonstiges/pflegemi ... oncentrate
Erklärung der Mischbarkeit siehe hier
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/r ... ostschutz/
Leider listen die kein orange, hier mehr Farben
http://www.solventsandpetroleum.com/upl ... -chart.pdf
Orange hat also eine lange Standzeit, und heisst meistens DexCool.
Nimmt man normalen Kühlerfrostschutz, muss man ihn öfters wechseln.
Glysantin G34 wäre die 'deutsche' Variante, ist aber auch nur in 20l zu bekommen.
https://www.autoteile-direkt24.de/kuehl ... 48654.html
Es ist mischbar mit Glysantin G30, aber das ist kein long life
https://www.glysantin.de/sites/default/ ... 647771869=
G12+ und G13 geht auch.
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Re: Kühlflüssigkeit
Hier gibt es noch einen Beitrag zum orangen Kühlmittel mit Ford Freigabe WSS-M97B44-D
wie für den Evoque gefordert:
https://www.ato24.de/de/motorcraft-kueh ... 785-l.html
Das orange Kühlmittel wurde also auch beim Hersteller 2018 durch ein gelbes Nachfolgeprodukt
ersetzt, von phosphatfrei auf phosphathaltig aber mischbar.
Hier gibt es eine Reihe von Kühlerfrostschutzmitteln mit derselben Freigabe, die werben
dann auch mit Volvo VCS und DEXCOOL.
https://www.autoteiledirekt.de/oenumber/wssm97b44d.html
Falls die Seite verschwindet
MANNOL MN40125 rot
FEBI BILSTEIN 19400 violett
FEBI BILSTEIN 19402 violett
SWAG 30919402 violett
Die Gründe für die Umstellung:
Ford Coolant History
Motorcraft Green (Up to 2001)
The Motorcraft Green coolant was one of the earliest products used by Ford and stayed in circulation till 2001. The product was an inorganic acid technology-based coolant and was offered with soluble Silicates as corrosion inhibitors. When Ford’s cast iron blocks were replaced by lighter aluminum units that operated at higher temperatures, the inferior heat transfer capabilities of the Green Silicate coolant rendered this product obsolete.
Motorcraft Gold (2001 to 2011)
Ford replaced the Green coolant with Motorcraft’s Hybrid Organic Acid Technology (H-OAT) Gold Coolant which was used in most models until 2011. This product was designed to offer better protection for the new aluminum blocks and operate under higher pressures. The Gold H-OAT coolant was a versatile product as it was completely compatible with cast iron engines that ran on the old Green inorganic coolant.
Motorcraft Specialty Green — 2009 to 2010
Back in 2009, Ford’s partnership with Japanese car manufacturer Mazda was still going strong and the company used its Specialty Green P-OAT coolant in several models that the two carmakers co-developed. The Green P-OAT coolant was Ford’s first Phosphate-based coolant but it wasn’t the most durable Motorcraft product and would degrade quite rapidly when exposed to sunlight.
Motorcraft Orange — 2011 to 2018
Ford has been using its Orange OAT coolant since 2011 but it has now been completely cut out of circulation. Motorcraft’s Orange Organic Acid Technology (OAT) coolant did not have any Phosphates or Silicates and offered better heat transfer. The coolant was offered with a 5-year/100,000 miles protection interval but the product was plagued by fallout and protection issues which the company addressed in the latest phosphate-based Yellow coolant.
Motorcraft Yellow — 2018+
The all-new Yellow P-OAT coolant is similar to the Specialty Green P-OAT coolant Ford introduced in some of its models in 2009. The new product was first introduced in 2018 and was designed to offer better performance than its predecessor, especially in extremely cold temperatures.
Motorcraft Yellow Coolant Backwards Compatibility
Transitioning from the Orange to the new Yellow coolant is pretty straight forward because the new product is backward compatible. Customers running the Orange coolant and even the Specialty Green coolant can top off their systems with the new Yellow P-OAT coolant. The new Yellow coolant does react with the calcium and magnesium present in tap water so make sure to use distilled water with it. The protection interval of the new Yellow P-OAT coolant is rated at 10 years or 200,000 miles.
Das orange war also einfach Scheisse.
wie für den Evoque gefordert:
https://www.ato24.de/de/motorcraft-kueh ... 785-l.html
Das orange Kühlmittel wurde also auch beim Hersteller 2018 durch ein gelbes Nachfolgeprodukt
ersetzt, von phosphatfrei auf phosphathaltig aber mischbar.
Hier gibt es eine Reihe von Kühlerfrostschutzmitteln mit derselben Freigabe, die werben
dann auch mit Volvo VCS und DEXCOOL.
https://www.autoteiledirekt.de/oenumber/wssm97b44d.html
Falls die Seite verschwindet
MANNOL MN40125 rot
FEBI BILSTEIN 19400 violett
FEBI BILSTEIN 19402 violett
SWAG 30919402 violett
Die Gründe für die Umstellung:
Ford Coolant History
Motorcraft Green (Up to 2001)
The Motorcraft Green coolant was one of the earliest products used by Ford and stayed in circulation till 2001. The product was an inorganic acid technology-based coolant and was offered with soluble Silicates as corrosion inhibitors. When Ford’s cast iron blocks were replaced by lighter aluminum units that operated at higher temperatures, the inferior heat transfer capabilities of the Green Silicate coolant rendered this product obsolete.
Motorcraft Gold (2001 to 2011)
Ford replaced the Green coolant with Motorcraft’s Hybrid Organic Acid Technology (H-OAT) Gold Coolant which was used in most models until 2011. This product was designed to offer better protection for the new aluminum blocks and operate under higher pressures. The Gold H-OAT coolant was a versatile product as it was completely compatible with cast iron engines that ran on the old Green inorganic coolant.
Motorcraft Specialty Green — 2009 to 2010
Back in 2009, Ford’s partnership with Japanese car manufacturer Mazda was still going strong and the company used its Specialty Green P-OAT coolant in several models that the two carmakers co-developed. The Green P-OAT coolant was Ford’s first Phosphate-based coolant but it wasn’t the most durable Motorcraft product and would degrade quite rapidly when exposed to sunlight.
Motorcraft Orange — 2011 to 2018
Ford has been using its Orange OAT coolant since 2011 but it has now been completely cut out of circulation. Motorcraft’s Orange Organic Acid Technology (OAT) coolant did not have any Phosphates or Silicates and offered better heat transfer. The coolant was offered with a 5-year/100,000 miles protection interval but the product was plagued by fallout and protection issues which the company addressed in the latest phosphate-based Yellow coolant.
Motorcraft Yellow — 2018+
The all-new Yellow P-OAT coolant is similar to the Specialty Green P-OAT coolant Ford introduced in some of its models in 2009. The new product was first introduced in 2018 and was designed to offer better performance than its predecessor, especially in extremely cold temperatures.
Motorcraft Yellow Coolant Backwards Compatibility
Transitioning from the Orange to the new Yellow coolant is pretty straight forward because the new product is backward compatible. Customers running the Orange coolant and even the Specialty Green coolant can top off their systems with the new Yellow P-OAT coolant. The new Yellow coolant does react with the calcium and magnesium present in tap water so make sure to use distilled water with it. The protection interval of the new Yellow P-OAT coolant is rated at 10 years or 200,000 miles.
Das orange war also einfach Scheisse.